Heb je een vraagstuk? Dan kijk ik graag met je mee.
Een lastig kind waar je verder mee wilt
Een kind in mijn klas verzamelt ieder dag rond haar tafeltje een geweldige hoeveelheid troept. Ik heb al van alles geprobeerd. Het blijft troep regenen.
Lees meer
Als ik me inleef in dit kind wordt de verbazing nog groter: in haar leeft een behoefte te willen ordenen! Ik krijg de tip: “Vraag haar je te helpen opruimen en de klas te vegen na schooltijd.” Als ik het haar vraag, doet ze het graag. Ook rond haar tafeltje. Ik ben verbaasd maar weet nu dat het wel goed komt. Ik begrijp nu ook dat als iemand graag wil ordenen dat niet betekent dat zo iemand geen troep kan maken. Er moet wel iets op te ruimen zijn!
Een collega die graag iets meer wil en iets wil onderzoeken
Een leerkracht is zo overtuigd van de kracht van het werken met de handelingsimpuls van de kinderen, dat ze nieuwsgierig wordt naar het inzetten daarvan voor de spellingslessen.
Lees meer
Ze is enthousiast en vraagt me om de ruimte alle spellingslessen vorm te geven vanuit het aansluiten op de handelingsimpuls van de leerlingen. Ik begroet dat plan met volle instemming. Wetend dat er allerlei risico’s aan zitten. Ze doet vervolgens fantastische vondsten. Het spellingsniveau van de klas vliegt omhoog; zo sterk dat we het niet geloven.
Het omvormen van een oordeel dat je in de weg zit
‘Wat een onruststoker. Hij stuitert door de klas.’ Daar kun je het bij laten, maar je kunt ook proberen de positieve kant van een onruststoker op te zoeken.
Lees meer
In welk beroep moet je een goede onruststoker zijn? Ik denk als je vakbondsman bent. De directie van het bedrijf wil ingrijpende maatregelen nemen. Hij springt naar voren en roept de werknemers op hier niet mee akkoord te gaan. Oproepend voorgaan. Nodig dit kind dus ’s morgens uit naar voren te mogen komen en op te roepen: “-Wil jij vertellen wat het leukst op het schoolplein is en wat er nog bij zou moeten?- -Als je taaloefening af is kom je me hem laten zien en zegt ons wat je er van vindt-.” Op tal van momenten kan hij nu zijn ei kwijt. In de loop van de dag is hij nu meer tevreden en bij zichzelf.
Opzetten intervisie vanuit positiviteit
Ik kijk bij een les waarin de leerkracht bijvoorbeeld aan de kinderen vraagt: “Maar zo ziet een koe er toch niet uit? Een koe heeft toch een rechte rug.” Of even later: “Moet jij nou kijken bij je buurman hoe het er uit ziet?” Ze stelt voortdurend voorstellingsvragen en heeft dat niet in de gaten.
Lees meer
Zij wil dus de kinderen oproepen zelf tot eigen voorstellingen te komen en tegelijkertijd geeft zij aan dat ze zelf ook tot betere realistische voorstellingen wil komen. Als ik haar het verslag stuur is ze enthousiast en dankbaar dat ze in haar onderzoekende dynamiek gezien is.
En wat ook kan:
Samen werken vanuit de individuele kwaliteiten
Een verhouding vinden tot een lastige collega
Het team als didactische expeditie
Is je interesse gewekt? Neem dan contact op en we kijken wat er mogelijk is.